JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Teknik

Teknik

Fordonsstandarden Autosar förvandlas nu till två parallella plattformar. Mjukvaruinnehållet i bilen ska kunna uppdateras –  som appar i en smarttelefon – och det är det gamla statiska Autosar inte bekvämt med.

Nu ska världens enda grottdrönare få bättre radioräckvidd. Och bli självflygande.

42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan. 

Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv. 

Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.

I fredags tvångsrekryterades en stor mängd IoT-system till att utföra en överbelastningsattack mot Internets infrastruktur. Elektroniktidningen förklarar vad som hände och varför det kommer att hända igen.

Tunga beräkningar inom AI-tekniken deep learning görs idag huvudsakligen i grafikkort. Nu utmanas de av fpga-kärnor  och special-sydda asicar. 

Hur konstruerar man ett komplext automationssystem som är skalbart till tusentals noder och verifierar att allt -fungerar? Vi pratar med Raybaseds teknikchef Jan Ryderstam om testning.

Lidar, Bild: Google

Automatiserade fordon:

Nu faller priset  på ljusradar

Ödet för lidar (ljusradar) är oklart – behövs det i automatiserade fordon? Idag är tekniken på tok för dyr, men dramatiska prissänkningar väntar. Därmed blir frågan till sist relevant.

3D-utskrifter – här är läget idag

Idag används 3D-skrivare främst till att skapa prototyper. Men i ­morgon kommer serietillverkning att vara den större verksamheten. Samtidigt fortsätter tekniken att utvecklas dramatiskt och sjunka i pris.

Snart går det att 3D-trycka elektronik

Amerikanska Voxel8 tar upp beställningar på något som företaget beskriver som ­världens första 3D-skrivare som kan tillverka elektronik. Man börjar försiktigt med ledande bläck, men siktar mycket högre än så.

Det fanns en stor tveksamhet till system-FPGA:erna när de lanserades för fyra år sedan. ”Det här har provats förut och misslyckats”, ”hur kan Xilinx och Altera veta vilken kombination av logik och processor jag behöver” och ”hur ska man programmera dem” var några av de skeptiska kommentarerna som hördes. Men FPGA-jättarna ser ut att ha träffat mitt-i-prick den här gången.


DEEP LEARNING
:

Allt om tekniken som revolutionerar AI-området

En liten envis skara forskare vägrade släppa idén om att bygga smarta algoritmer med hjärnan som förebild. Till sist fick de upprättelse med besked – konkurrerande lösningar kastas idag i papperskorgen och efterfrågan exploderar på så kallad Deep Learning för att analysera mönster i sensordata.

Microsoft vill se dina sensordata i sitt moln

Den snabbväxande molnoperatören Microsoft gör just nu stora lanseringar riktade mot Internet  of Things. Elektroniktidningen har tagit en titt  på erbjudandena och jämfört med konkurrensen.

När man talar om defekter i kisel så handlar det om några stycken per skiva. För material som kiselkarbid och galliumnitrid handlar det om helt andra dimensioner. Det gör materialen vanskliga att använda, speciellt när det elektriska fältet ökar.

Idag utvecklar så gott som alla större krafthalvledar-företag MOSFET:ar i kisel-karbid, för att nå högre spänningar och effekter.

Kiselkarbid och galliumnitrid ställs ofta mot varandra när nästa generation krafthalvledare kommer på tal. Fast sanningen är att de två materialen inte slåss mot varandra, utan mot kisel. Det vittnar flera 
halvledarföretag om som satsar på framtida krafttransistorer.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)